Vrouw in kleermakerszit met laptop op schoot en een kop cappuccino in haar hand

Waarom SEO geen heilige graal is

“Om organisch te groeien binnen de zoekresultaten moet het zoekwoord in de (tussen)koppen staan, aan het begin van elke alinea, in elke 8ste regel én in de afsluiter.” Dit is wat veel mensen nog steeds denken. Zolang het zoekwoord maar duidelijk is, dan groeien we vanzelf binnen de zoekresultaten. Think again, want zo’n wondermiddel is SEO helemaal niet. Wil jij groeien? Dan zul je van je SEO-geloof af moeten stappen.

Content is key!

Het aller-, aller-, allerbelangrijkste voor jouw website is namelijk niet de SEO, maar relevante en kwalitatieve content. Heel simpel. Ja, ook als je goed wilt scoren binnen de zoekresultaten. Juist dan wil je aan jouw doelgroep laten zien dat jij als geen ander begrijpt tegen welke problemen zij aanlopen en hoe jij die voor ze op kunt lossen. Die enorme bak aan kennis van jou heb je niet voor niets, dus gebruik ‘m ook. 

“Maar hoezo gaat dat mij helpen om beter te scoren binnen Google?”

Eigenlijk is het heel simpel, ik geef je een paar voorbeelden:

  • Goede content → leidt bezoekers naar je website
  • Kwalitatieve content op je website → houdt bezoekers op je website (+ lage bounce rate)
  • Relevante content → Google snapt waar je over schrijft
Foto van een bureau met laptop en veel roze accessoires

Dus de SEO kan uit het raam?

Zeker niet! SEO is nog steeds nuttig voor je website. Zolang je ‘t maar goed gebruikt. Dus geen teksten online gooien die tot de nok toe gevuld zijn met zoektermen, maar lekker leesbare content die in één oogopslag laat zien waar ‘t over gaat. Teksten geschreven met jouw lezer in gedachten – en niet voor Google. Want wat het doel van je tekst ook is, je schrijft ‘m altijd voor jouw doelgroep. En als zij blij worden van jouw content, dan wordt Google dat ook. Zij zijn namelijk diegene die aan Google laten zien hoe relevant jouw website is. Ik schreef het hierboven al: hoe langer een websitebezoeker op jouw site blijft plakken, hoe relevanter Google jouw website vindt en hoe hoger je scoort binnen de zoekresultaten.

Hoe moet het dan wel?

Ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is. Want je moet dus wél zoekwoorden gebruiken, maar niet te veel. Maar waar moet je ze dan neerzetten? En waar moet je dan nog meer op letten als je je doelgroep én Google tevreden wilt houden? 

Om het iets makkelijk voor je te maken heb ik een cheatlist voor je, kun je altijd even spieken als je het even niet meer weet.

Combinatie van beide – daar zit de magie

Wil je organisch groeien binnen de zoekresultaten van Google, dan zul je je websitebezoeker tevreden moeten houden. En dat lukt alleen met kwalitatieve content die waarde geeft aan de lezer. Geef jij waarde aan je lezer, dan word je beloond met meer websitebezoekers die langer blijven hangen – en daar zit het succes. 

Een combinatie van SEO en kneitersterke content, dat is de sleutel tot organisch groeien binnen de zoekresultaten.

Slinger 'm de wijde wereld in:

Gerelateerde blogs