Veld met gele tulpen en één rode tulp

Waarom regelmatig bloggen jouw online vindbaarheid vergroot

De online wereld is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Niet alleen bestellen we massaal onze boodschappen en kleding online, we Googelen ook werkelijk alles wat los en vast zit: van de openingstijden van jouw favoriete restaurant tot aan ‘redenen waarom je kat zoveel miauwt’ (echt waar, type ‘waarom’ in de Google-zoekbalk en verbaas je over de dingen waarop gezocht wordt). 8,5 miljard zoekopdrachten voeren we met z’n allen wereldwijd uit, elke dag. Leuk feitje: van al die zoekopdrachten zijn zo’n 15% unieke zoekopdrachten – daar is dus nog niet eerder naar gezocht. 

Goed, het moge duidelijk zijn: er zit niets anders op dan je online vindbaarheid vergroten. Maar hoe pak je dat aan?

Bloggen for the win – maar niet zonder SEO

Jouw online vindbaarheid valt en staat met SEO – Search Engine Optimization – oftewel zoekmachineoptimalisatie: je website en content zo aanpassen dat Google het perfect kan lezen en de waarde van jouw website kan bepalen. Hoe hoger de waarde van jouw site, hoe hoger je organisch scoort binnen de zoekresultaten, en dat is wat je wil bereiken. Door ervoor te zorgen dat jouw website gebruiksvriendelijk is, een logische structuur heeft en relevante content bevat verhoog je de waarde van jouw website. 

Wil je nou meer weten over SEO?  Frankwatching heeft er enorm veel nuttige artikelen over geschreven, doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Maar eerst even verder lezen, natuurlijk!

Laat maar zien dat je weet waar je het over hebt

Maar goede SEO kan niet zonder goede content. En hoe kun je nou beter content delen dan door te bloggen? Want door regelmatig blogs te delen die tjokvol zitten met jouw kennis, laat je jouw websitebezoeker en Google zien dat je weet waar je het over hebt – dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Steeds als je een nieuwe blog op je website zet, geef je die zoekmachine-reus een seintje: “Joe, ik ben er nog en ik heb wat nuttigs te melden.” Hoe vaker je dat doet, hoe relevanter hij jou vindt. (Betekent wel dat je ook écht relevante en unieke content moet delen. Geen knip en plakwerk van andere sites – maar dat snap je natuurlijk allang)

Kijk verder dan je neus lang is

En precies daar kun jij mee gaan spelen. Want waarom zou je je beperken tot jouw eigen specifieke aanbod of werkwijze? Juist door te schrijven over ‘randzaken’, vergroot je je online vindbaarheid enorm.

Ik geef je een voorbeeld:

Stel, jij bent wandelcoach en je schrijft regelmatig een blog over jouw aanbod en werkwijze, over de voordelen daarvan en over de weg die jij zelf hebt afgelegd om te komen waar je nu staat. Voor deze blogs zijn de zoekwoorden redelijk specifiek. Iemand zal moeten zoeken op ‘wandelcoaching’ of ‘wandelen coaching’ voordat jij naar boven popt. 

Maar als jij ook blogs gaat schrijven over ‘de mooiste wandelroutes in Twente’, ‘de fijnste wandelschoenen’ of ‘de perfecte wandelroutes voor kleine avonturiers’, dan vergroot je je vindbaarheid enorm. Want nu is de kans veel groter dat jij ook tussen de zoekresultaten staat van iemand die zoekt op één van die drie vragen.

Je laat nog steeds zien wat jouw expertise is, maar door af en toe een kleine omweg te nemen kom je langs een veel grotere groep mensen. En zij hebben misschien geen belang bij wandelcoaching, maar grote kans dat zij iemand kennen die er wél belang bij heeft. 

Cocker Spaniel met een bril en neus op zijn snuit als beeld bij de uitspraak: verder kijken dan je neus lang is als het aankomt op onderwerpen om over te bloggen

Zelfs je socials worden blij van je blogs

Nee, het maakt voor je SEO niet uit wat je op je socials deelt. Maar al die blogs zorgen wel voor een enorme bak aan content die je op je socials kunt delen. Elke blog levert zomaar drie of vier social posts op. En die blogs zijn al geschreven, dus die posts rollen er ook zo uit. Eén keer schrijven en tot wel vijf keer iets kunnen posten, dat scheelt je dus heel veel tijd. Daar komt nog bij dat je heel consequent per onderwerp post. Door posts online te gooien die gerelateerd zijn aan je blog, zorg je er automatisch voor dat je per periode (of dat nou een week, twee weken of een maand is – afhankelijk van hoe vaak je iets online zet) over een en hetzelfde onderwerp post. Daardoor creëer je herkenning bij je volgers.

En mensen moeten gemiddeld vier keer iets lezen voordat ze iets onthouden, dus kom maar door met die berichten op de socials!

Ik blog, jij blogt, wij bloggen

Bloggen is een fantastisch middel om jouw online vindbaarheid te vergroten en de wereld te laten zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied. En dat niet alleen, je krijgt er ook nog ‘s een sloot aan content voor je socials gratis en voor niets bij. Maar het vergt wel inzet, tijd en doorzettingsvermogen, want organisch groeien binnen Google kost tijd. Het betekent dat je een lange periode consequent moet posten, voordat je daar écht de resultaten van ziet. Maar man, dan heb je ook wat!

Maar geen stress als je nou denkt: ‘Ik wil dat, maar ik heb daar écht geen tijd voor.’ Ik kan je daarbij helpen. Met mijn Contentbundel help ik jou elke maand aan content die tjokvol zit met jouw kennis, visie én persoonlijkheid. Hoef je zelf bijna niets voor te doen, alleen je kennis met me delen. 

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Je leest er hier alles over. 

Slinger 'm de wijde wereld in:

Gerelateerde blogs