houten blokjes met letters waarmee het woord 'keywords' geschreven wordt

Zoekwoorden analyse: de sleutel tot online succes voor jouw webteksten en blogs

Je hebt kneiter van webteksten geschreven, je blogt je een ongeluk en op je socials refereer je minimaal drie keer per week naar je website. En toch valt de online vindbaarheid van je website tegen. Het lijkt allemaal geen zin te hebben wat je doet. Je kunt nog zoveel blogs schrijven of mega-fantastische webteksten hebben, als je schrijft zonder eerst een zoekwoorden analyse te maken zijn die teksten als friet zonder mayo – of appeltaart zonder slagroom. In deze blog vertel ik je wat een zoekwoorden analyse is, hoe je het uitvoert, wat de beste tools zijn die je kunt gebruiken en waarom het een onmisbaar onderdeel is van je contentstrategie. Dan zijn jouw teksten straks ware Google-magneten!

Zoekwoorden analyse – wat is het?

Goed, laten we beginnen bij het begin: wat is een zoekwoorden analyse? Een zoekwoorden analyse is de eerste stap in je SEO-strategie. Je kunt zo’n analyse vergelijken met een marktonderzoek. Maar in dit geval check je niet wat de kansen zijn voor jouw product in de markt, maar breng je het zoekgedrag binnen Google in kaart. Want als je dat weet, weet je ook welke woorden jou het beste kunnen helpen. Door inzicht te krijgen in welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep, kun je je content zo optimaliseren dat je beter gevonden wordt en meer organisch verkeer naar je website leidt. En dat is waar je naar op zoek bent: meer websitebezoekers en uiteindelijk meer potentiële klanten.

Zoekbalk van een zoekmachine met een vinger die naar het vergrootglas wijst. Hiermee refereer je naar het zoeken voor je zoekwoordenonderzoek

Hoe voer je een zoekwoorden analyse uit?

Nu je weet waarom je een zoekwoorden analyse moet doen, wil je natuurlijk ook weten hoe je dat doet. Om het wat eenvoudiger voor je te maken heb ik een overzichtelijk stappenplan voor je gemaakt. Hang ‘m op je kantoor, boven je bed of op je koelkastdeur. Zolang hij maar in het zicht hangt, want dan kun jij voor je volgende tekst checken welke stappen je moet doorlopen om als een baas die analyse uit te voeren. Dan kun je jouw tekst op een presenteerblaadje aanleveren bij ome Google.

Stap 1: brainstorm your brains out

Brainstorm over onderwerpen en termen die gerelateerd zijn aan je niche, bedrijf of blog. Zet jouw kernwoord op een vel papier en zet alles wat in je opkomt – relevant of niet – daar omheen. Plaats jezelf in de schoenen van je doelgroep en bedenk welke termen zij waarschijnlijk zouden gebruiken als ze iets over jouw product of dienst zoeken in Google. Geef die termen een leuk kleurtje, dan heb je je eerste selectie klaar.

Stap 2: zoekwoorden-tools zijn je beste vriend

Maak gebruik van online tools zoals Google Zoekwoordplanner, Ubersuggest of SEMrush. Voer je zoekterm in en deze tools helpen je om gerelateerde zoekwoorden te vinden. Daarbij laten ze ook direct het zoekvolume zien van deze termen. Super handig, want daardoor kun jij makkelijker selecteren welke zoekwoorden je wél en welke je niet wil gebruiken. 

Stap 3: welke zoekwoorden kies jij?

Nu je weet welke gerelateerde zoekwoorden er zijn en wat hun zoekvolume is, kun je gaan selecteren welke woorden je in je tekst gaat gebruiken. Nou lijkt het aantrekkelijk om de woorden te kiezen die een mega zoekvolume hebben – want daar zoeken dus vet veel mensen op – maar dat zijn juist de woorden waarop het heel moeilijk scoren is. Want die gebruikt iedereen, waardoor je maar heel moeilijk boven de meute uitsteekt. Woorden met een laag zoekvolume zijn – zeker als je net begint met SEO – veel effectiever om te gebruiken. Datzelfde geldt voor longtail zoektermen – zoektermen die uit drie of vier woorden bestaan. Daarvan is het zoekvolume vaak lager, maar doordat ze veel specifieker zijn bereik jij makkelijker jouw doelgroep.

Stap 4: beter goed gejat dan …

Weet wie je concurrenten zijn en check welke zoekwoorden zij gebruiken. En je hoeft geen Sherlock Holmes te zijn om daar achter te komen. Verkoop jij bijvoorbeeld natuurlijke cosmetica? Dan is ‘natuurlijke dagcrème’ voor jou misschien een belangrijke zoekterm. Als je die intoetst in Google, kun je bij jouw concurrenten zien welke gerelateerde zoektermen zij nog meer gebruiken. Hierdoor zie je welke zoektermen het goed doen in Google en welke jij dus in jouw teksten kunt gebruiken. En kijk vooral ook bij de ‘gerelateerde zoekopdrachten’ in Google, je vindt deze halverwege de zoekresultaten. Hierin kun je zien waar mensen nog meer naar zoeken – gerelateerd aan jouw zoekwoord.

Een wand met heel veel gereedschap als introductie naar de tools die je kunt gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek

Tools die je zoekwoorden analyse easy peasy maken

Ik noemde er net al een aantal, maar er zijn talloze tools die jouw zoekwoorden analyse een stuk makkelijker maken. Van gratis tot betaald en alles daartussen in. Ook hier zet ik er weer een aantal voor je op een rijtje – zelfs netjes in categorieën ondergebracht. Gemak dient de mens, zal ik maar zeggen. 

Betaalde tools

Als jij je portemonnee trekt, dan zijn je mogelijkheden vrijwel eindeloos – zoals met zoveel in het leven. Zo ook bij de betaalde zoekwoorden-tools. De bekendste namen zijn SEMrush, Ahrefs en Moz. Alle drie hebben ze super uitgebreide functionaliteiten en geven ze je een zee aan gegevens. Deze uitgebreide tools zijn vooral waardevol wanneer je je actief bezighoudt met SEO en concurrentieanalyse. De kosten variëren van $89,99 tot $499,95 per maand, afhankelijk van het abonnement en de functies die je nodig hebt.

Gratis versies van betaalde tools

Gelukkig bieden veel grote namen ook gratis proefperiodes of versies aan, zoals Moz, SEMrush en Ahrefs. De functies of het aantal zoekopdrachten per dag, week of maand zijn vaak een stuk beperkter, maar toch kun je hier echt wel mee uit de voeten. Zeker als je net start met SEO en zoekwoorden analyse. Hoewel je mogelijk niet alle gegevens krijgt die je zou willen, kun je op zo’n manier wel uitproberen welke tool het beste bij jou en jouw bedrijf past zonder dat je gelijk hoeft te investeren. 

Google Zoekwoordplanner

Google Zoekwoordenplanner is misschien wel de populairste gratis tool voor jouw zoekwoorden analyse. Het is onderdeel van Google Ads en geeft de belangrijkste gegevens per zoekwoord weer, zoals het zoekvolume en de gerelateerde zoekwoorden. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je een Google-Ads account nodig hebt om gebruik te maken van de Google Zoekwoordenplanner.

Ubersuggest

Ubersuggest is een pareltje onder de SEO-tools. Het is bijzonder gebruiksvriendelijk en je krijgt écht veel informatie – helemaal gratis en voor niets. Je kunt er je zoekwoorden analyse mee uitvoeren, een audit opstellen voor de SEO van je website en het kan ook het verkeer naar je website analyseren. Ubersuggest is gratis, maar heeft ook een betaalde versie met nóg meer functionaliteiten.

Google Trends

Hoewel Google Trends geen traditionele zoekwoordplanner is, kan het je wel inzicht geven in de populariteit van jouw zoektermen. Jij toets een zoekwoord in en Google Trends vertelt jou hoe vaak daar op gezocht is in een land, taal of regio, maar ook welke gerelateerde zoektermen je kunt gebruiken en je kunt zelfs verschillende zoektermen met elkaar vergelijken. Daarnaast kun je ook nog een tijdsperiode toevoegen aan je zoekopdracht, zodat je alleen resultaten ziet van de laatste zeven dagen, maand of het laatste jaar. Je mag het gratis gebruiken en het is zeker een waardevolle aanvulling op je zoekwoorden analyse.

De sleutel tot online succes – die je gewoon kunt uitbesteden

Zorg ervoor dat je zoekwoorden analyse nooit overslaat! Het is de sleutel tot jouw online succes. Met inzicht in relevante zoekwoorden kun je jouw webteksten en blogs optimaliseren, waardoor je beter vindbaar wordt en meer organisch verkeer aantrekt. En dat is uiteindelijk de reden dat je je webteksten of blogs schrijft, toch?

Vind je het nou allemaal te veel gedoe, zonde van je tijd of heb je wel wat beters te doen? Geen man of vrouw overboord, want als ik jouw webteksten of blogs mag schrijven dan kan ik ook de zoekwoorden analyse voor jou uitvoeren.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Plan een kennismakingsgesprek in en we bespreken onder het genot van een digitaal kopje koffie al jouw mogelijkheden.

Slinger 'm de wijde wereld in:

Gerelateerde blogs