Copywriter vs. AI – wie wint de strijd?

ChatGPT – het deed de taalwereld op z’n grondvesten trillen. Niet alleen vanwege de enorme hoeveelheid tekst die deze chatbot binnen luttele seconden kan genereren, maar ook omdat de AI-tool sneller groeide dan TikTok of Instagram: binnen twee maanden hadden al meer dan 100 miljoen mensen gebruik gemaakt van dit technologische hoogstandje. En dat zijn niet alleen maar studenten die ChatGPT willen gebruiken voor het schrijven van hun scriptie, ook bedrijven weten de AI-tool steeds vaker te vinden. Mediabedrijf Buzzfeed heeft 12 procent van z’n personeel ontslagen en gaat de chatbot gebruiken voor het creëren van diverse soorten content. Ook de Valentijnscampagne van KLM was een schot in de roos. Tienduizenden mensen maakten gebruik van een AI-tool van KLM om voor Valentijnsdag een liefdesbrief te schrijven, waarin ze hun Valentijn vroegen om samen op reis te gaan. De mogelijkheden van AI lijken eindeloos en velen vrezen voor het einde van copywriters en andere taalprofessionals. Maar is dat ook zo? Kan een AI-tool op tegen de kwaliteiten van een geschoolde copywriter? Let’s find out!

Wat is een copywriter?

Om te bepalen of een AI-tool beter is dan een professionele copywriter moeten we eerst weten wat een copywriter precies doet. Want om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het heeft niets te maken met auteursrecht. Copyright en copywrite klinken exact hetzelfde, toch zijn het twee heel verschillende dingen. Copyright is de Engelse term voor auteursrecht, het eigendomsrecht van een tekst of kunstwerk. De copy van copywrite komt van kopij, een term dat uitgeverijen geven aan stukken die klaarliggen om gedrukt te worden en writer is het Engelse woord voor schrijver. We hadden dus ook ‘kopij-schrijver’ kunnen gebruiken, maar wij Nederlanders zijn dol op het verengelsen van onze taal. Vandaar de term: copywrite.

De onzichtbare verkoopkracht binnen jouw bedrijf of organisatie

Een copywriter schrijft teksten met maar één doel: de lezer aanzetten tot koop van een product of dienst. Ze geven (potentiële) klanten dat laatste duwtje in de goede richting. Door wervende en commerciële teksten te schrijven voor bijvoorbeeld websites, blogs, nieuwsbrieven of brochures, overtuigen ze jouw klant ervan dat ze niet meer zonder jouw product of dienst kunnen. Ze kennen de doelgroep namelijk als geen ander en weten welke woorden ze moeten gebruiken om ze te prikkelen en te overtuigen.  

Als ondernemer kun je eigenlijk niet zonder goede copywriting. Heel simpel omdat het je helpt verkopen en het dus het verschil kan maken tussen een goedlopend bedrijf of een het-geld-klotst-tegen-de-plinten-op bedrijf. Oké, nou is dat misschien een beetje overdreven, maar je snapt wat ik bedoel. Een goede copywriter is de onzichtbare verkoopkracht binnen jouw bedrijf of organisatie.

AI – wat is het en hoe werkt het?

AI – Artificial Intelligence, oftewel ‘kunstmatige intelligentie’. Systemen of machines die zo zijn geprogrammeerd dat ze onze eigen intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en zichzelf steeds weer weten te verbeteren. Hoewel het momenteel een hot topic is, is het zeker niets nieuws. Al in de jaren ’60 wilde het Amerikaanse Minister van Defensie werken aan een manier waarop computers vormen van menselijke redenatie konden nabootsen. Een eerste vorm van technologie die we vandaag de dag (vrijwel) allemaal gebruiken. Persoonlijke assistenten als Siri en Alexa zijn al niet meer weg te denken uit de samenleving en ook van zelfrijdende auto’s kijkt (bijna) niemand meer op.

En toch weet de nieuwste vorm van AI – ChatGPT – ons te verbazen. Voor die enkeling die nog niet gespeeld heeft met deze tool, een korte uitleg: je geeft de chatbot een opdracht, bijvoorbeeld ‘schrijf een tekst over ijsberen’, vervolgens genereert hij een tekst voor jou. Toch nog niet tevreden? Geen punt. Geef simpelweg aan wat je anders wil hebben en je lieve chatbot-vriend past het zonder mopperen binnen enkele seconden voor je aan.

Geven en vooral heel veel nemen…

En dat is precies wat het bedrijf achter ChatGPT wil dat je doet. Elke keer als je een tekst laat genereren én aanpassen, geef je deze tool input. En door die input wordt de tool alleen maar slimmer. Het maakt namelijk gebruik van deep learning-technology (DL). Dit is een vergevorderde vorm van machine learning, die gebaseerd is op de werking van het menselijke brein. Data wordt verwerkt en geanalyseerd om tekst te genereren en te reageren op een menselijke manier. Het model is getraind op een grote hoeveelheid tekstdata, waardoor het in staat is om context en semantiek te begrijpen.

Dus als jij aan je chatbot-vriend vraagt een tekst te schrijven over ijsberen, doorzoekt hij het hele internet en filtert die informatie eruit waarvan hij inmiddels heeft geleerd dat die nuttig is. Jij je tekst, hij weer een hoop nieuwe input.

Copywriters: wacht nog even met het zoeken naar een wilg

Goed, nu we weten wat een copywriter doet en hoe AI werkt kunnen we de balans op gaan maken. Want kunnen de copywriters hun pennen, laptops en typmachines aan de wilgen hangen?

AI lijkt inderdaad veel belovend: het is voor iedereen toegankelijk, het is snel en als de input goed is, is de kwaliteit van de gegenereerde content ook helemaal niet slecht. Maar de teksten zijn emotieloos, bevatten geen nuances, van woordspelingen heeft AI nog niet gehoord en culturele context wordt al helemaal vergeten.

Eén – nul voor de copywriters

Laat dat nou net de meerwaarde van een professionele copywriter zijn. Het aanbod voor je klant is enorm, juist daarom moet jouw aanbod er met kop en schouders bovenuit steken. Dat doe je door copy aan te bieden die verkoopt, waarmee jouw klant zich aangesproken voelt. Copy waar emotie in zit en die perfect aansluit bij jouw doelgroep. Iedereen kan jouw tekst lezen, maar alleen jouw klant moet voelen wat je hem of haar duidelijk wil maken. En dat lukt niet met AI-gegenereerde teksten, daar heb je een schrijver mét bloeddruk voor nodig. Want als je zelf niet voelt, hoe kun je dan gevoel in je teksten leggen?

Slinger 'm de wijde wereld in:

Gerelateerde blogs