Ouderwetse groene typemachine

Tussenkoppen – je tekst kan niet zonder

“Weet je wat ik het liefste lees? Van die eindeloze lappen tekst waar geen einde aan lijkt te komen en waarvan ik niet van tevoren weet of ik er ook echt iets aan zal hebben.” 

Said nobody – ever! Echt niet. We hebben allemaal chronisch te weinig tijd en de tijd die we wél hebben willen we niet besteden aan het lezen van een onoverzichtelijk en ongestructureerd artikel. Orde en overzicht, dat is wat je wil in je teksten. En tussenkoppen zijn daarvoor de perfecte oplossing. Hoe dat zit? Dat vertel ik je in mijn nieuwste blog.

Wat zijn tussenkoppen en waarom zet ik ze in mijn tekst?

Laten we beginnen bij het begin, want wat zijn tussenkoppen precies? Tussenkoppen – ook wel subtitles genoemd – zijn de titels die niet bovenaan je tekst, maar tussen je tekst staan, bijvoorbeeld boven elke nieuwe alinea. Ze maken je lezer nieuwsgierig en verleiden hem om verder te lezen. Ze lichten een tipje van de sluier op over de inhoud van je tekst, zonder alles te verklappen. En ze zijn echt een noodzaak voor je tekst. Om jou daar ook van te overtuigen heb ik de drie belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet:

Structuur en overzicht

Ze breken je tekst op in behapbare stukken, waardoor jouw tekst veel beter leesbaar, veel gestructureerder en een stuk overzichtelijker wordt. Dat begint al bij de eerste keer dat jouw lezer jouw tekst onder ogen krijgt. Ziet jouw lezer een eindeloze lap tekst? Dan bestaat de kans dat hij denkt: “Daar heb ik nu geen tijd voor”, “Ik heb echt geen zin om deze HELE tekst door te lezen” of “Pff, had dit niet wat korter gekund?”. Jouw tekst belandt in het ‘moet ik nog lezen mapje’ en wordt vervolgens nooit meer gelezen. Zonde! 

Hieronder zie je twee voorbeelden: één tekst zonder tussenkoppen en één tekst met tussenkoppen.

Eén oogopslag is voldoende

Jouw tekst wordt scanbaar. Jouw lezer ziet in één oogopslag waar jouw tekst over gaat en of hij er dus wat aan gaat hebben. Niemand wil namelijk een tekst lezen om er vervolgens achter te komen dat je er dus precies niets aan hebt gehad. Bijkomend voordeel voor jouw lezer: jouw tekst hoeft niet volledig gelezen te worden. Ja, ik weet het. Het is niet iets wat je graag wil horen. Want al jouw teksten zijn natuurlijk pareltjes om te lezen. Maar ook jouw lezer heeft wel ‘s wat minder tijd. En dan kan ‘ie dus alleen die ene alinea lezen waar precies beschreven staat wat hij nodig heeft. Pikt ‘ie toch nog een stukje van je tekst mee.

Tussenkoppen + zoektermen = liefde

Tussenkoppen helpen je beter te scoren bij onze grote zoekmachine-vrienden. Door slim gebruik te maken van de juiste zoektermen in jouw tussenkoppen, zorg je ervoor dat Google – of elke andere zoekmachine – jouw tekst beter kan scannen en sneller doorheeft waar jouw tekst over gaat. Zet jouw belangrijkste zoekterm zo ver mogelijk vooraan in je tussenkop, zodat de zoekmachine-reuzen deze er makkelijk uit kunnen vissen. 

Enige nadeel van het SEO-proof schrijven van je tussenkoppen, is dat ze al snel wat minder ‘sexy’ of catchy worden. Je kunt dit oplossen door de zoekterm vooraan te zetten en aan te vullen met een woordgrap of bijzin bijvoorbeeld – zoals ik hierboven ook heb gedaan.

Waar moet zo’n tussenkop aan voldoen?

Goed, je snapt nu waarom je gebruik zou moeten maken van tussenkoppen. Maar hoe schrijf je dan de beste? Want als je het doet, wil je het natuurlijk ook goed doen. Wat mij betreft zijn de volgende drie voorwaarden het allerbelangrijkste; dat ze matchen met je tekst, dat ze nieuwsgierig maken en dat ze niet te lang zijn. Ik leg het voor je uit:

Tussenkoppen moeten matchen het onderwerp van je tekst

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste: tussenkoppen die matchen met de rest van de tekst. Oftewel; dat ze relevant zijn. Als de titel en tussenkoppen de indruk wekken dat jouw blog over ‘schoonmaken’ gaat, maar het gaat vervolgens over ‘opruimen’, dan haken jouw lezers af. En terecht, want jij hebt verkeerde verwachtingen geschept bij jouw lezer.

Grappige tussenkoppen, gedurfde tussenkoppen of tussenkoppen met een goede woordgrap, het mag allemaal. Zolang het maar past bij de rest van je tekst.

Goede tussenkoppen maken nieuwsgierig

Goede tussenkoppen maken je lezer nieuwsgierig. Ze geven nét genoeg informatie zonder het belangrijkste te verklappen. Door woorden te kiezen die niet direct voor de hand liggen voor jouw tekst, wordt de nieuwsgierigheid van jouw lezer getriggerd en wil hij verder lezen. Maar let wel op dat je niet te ver van het onderwerp van je tekst afwijkt, want je wil geen verkeerde verwachtingen scheppen bij je lezer – zoals ik in de vorige alinea ook al aangaf.

Maak je ze niet te lang – size does matter!

Tussenkoppen zijn bedoeld om rust en structuur te creëren in je tekst, dus zorg ervoor dat jouw tussenkop niet meer ruimte inneemt dan nodig. Een vaste regel is er niet, maar als je twee regels nodig hebt voor je tussenkop dan weet je zeker dat je ‘m een flink stuk in mag korten. Plus, je moet je lezer nieuwsgierig maken om verder te lezen – en hem dus niet laten struikelen over een veel te lange tussenkop.

Tussenkoppen – de niet-zo-storende-factor voor jouw teksten

Tussenkoppen zijn fantastisch. Ik vind ze misschien nog wel belangrijker dan een grammaticaal goed geschreven tekst. Waarom? Omdat een tekst nog zo goed geschreven kan zijn, als er geen tussenkoppen in worden gezet, is het gewoon een ellendige lange lap woorden en letters. Die dus niemand vrijwillig en voor de lol zal gaan lezen.

Zorg dus voor relevante tussenkoppen die niet te lang zijn en hier en daar de nieuwsgierigheid van jouw lezer weten te prikkelen. Want als jij een glimlach – of schaterlach! – tevoorschijn kan toveren bij jouw lezer, dan weet je één ding zeker: jouw tekst wordt niet snel vergeten!

Toch liever iemand die het schrijfwerk voor je doet? Stuur me een berichtje en ik kijk graag met je mee.

Slinger 'm de wijde wereld in:

Gerelateerde blogs