Elke tekst heeft een doel. Jouw social post heeft een doel, het interview dat je gister las heeft een doel en zelfs dat appje dat je naar een vriendin stuurde heeft een doel. Maar, dat betekent niet dat ze allemaal hetzelfde doel dienen. Wat mij betreft zijn er zes tekstdoelen die belangrijk zijn om te onthouden als je teksten schrijft voor jouw onderneming of bedrijf. Welke dat zijn en hoe je ze voor jou kunt laten werken vertel ik je in deze blog.
Wat zijn tekstdoelen?
Tekstdoelen geven aan wat jij wilt bereiken met jouw teksten. Je schrijft je tekst namelijk niet omdat je zo graag met je vingers over je toetsenbord glijdt. Hoe beter je van tevoren nadenkt over het doel van jouw tekst, hoe beter jij je boodschap over kunt brengen bij jouw lezer – en uiteindelijk bij jouw klanten.
Maar, dat betekent niet dat jouw tekst maar één tekstdoel mag hebben. Want een blog kan heel goed informeren en activeren als tekstdoel hebben: jij informeert jouw lezer over jouw nieuwste aanbod én activeert ze om contact met je op te nemen of jouw product te kopen.
De zes tekstdoelen voor ondernemers
Activeren | Informeren |
Adviseren | Inspireren |
Emotioneren | Overtuigen |
Hoe gebruik je de tekstdoelen?
Je gebruikt tekstdoelen omdat jij iets wil bereiken met jouw teksten. Je wil jouw klanten informeren over een nieuw traject dat je binnenkort lanceert, je wil jouw volgers op sociale media overtuigen van jouw kwaliteiten en je wil jouw cliënt inspireren tot het zetten van bepaalde stappen. Hieronder leg ik per doel uit wat ze voor elkaar kunnen krijgen en hoe je het doel kunt inzetten voor jouw bedrijf.
Activeren
Een activerende tekst zet jouw lezer aan tot actie. Je herkent een activerende tekst aan een (vrijwel altijd) vaste opbouw: eerst wordt het probleem benoemt (slechte SEO), daarna lees je wat je daardoor allemaal misloopt (slechte zoekresultaten, minder websitebezoekers) om vervolgens de oplossing op een presenteerblaadje aan te bieden (teksten laten schrijven door een copywriter).
- Websiteteksten van salespagina’s
- Socialpost waarin je korting geeft op jouw traject
- Nieuwsbrief waarin je jouw lezer oproept om zich aan te melden voor een event
Adviseren
Een adviserende tekst biedt oplossingen en antwoorden op vragen die jouw lezer heeft. Je laat zien wat jouw expertise is door jouw kennis en kunde te delen met de wereld. Maar je laat in het midden wat jouw lezer daarmee doet.
- Kaartje met haarverzorgingstips dat je meestuurt met een bestelling
- Een verslag met tips na aanleiding van een coachingssessie
- Een blog waarin je uitlegt hoe je minder last krijgt van de winterblues
Emotioneren
Emotionerende teksten spelen in op de emotie van jouw lezer. Jij wil dat jouw lezer jouw pijn begrijpt, jouw verdriet ervaart of jouw noodzaak voelt om dingen anders te doen. Emotionerende teksten worden (bijna) altijd samen gebruikt met het tekstdoel overtuigen. Want juist door jouw lezer die echte oergevoelens te laten voelen, kun je hem makkelijker overtuigen om over te gaan tot actie.
- Advertenties van Unicef
- Social post van Stichting Dierenambulance
- Blog van een gedupeerde van de toeslagenaffaire
Informeren
Informerende teksten geven informatie, that’s it. Ze bevatten geen emotie, geen mening en willen jouw lezer niet overtuigen of aanzetten tot koop. Het zijn vaak wat meer vlakke teksten die niet per se lekker lezen, maar die jouw lezer wel het antwoord geven op datgene waar je naar op zoek bent.
- Uitleg werkwijze
- Beschrijving van jouw coachingstraject
- Achtergrondinformatie van jouw product
Inspireren
Inspirerende teksten zetten jouw lezer aan tot nadenken. Je kunt jouw lezer met deze teksten op nieuwe ideeën brengen, of overhalen om over te gaan tot een bepaalde actie. Dit soort verhalen motiveert anderen om óók die stap te nemen en hun dromen of plannen te verwezenlijken.
- reviews van tevreden klanten
- inspirerende posts op social media
- klantverhalen waarin klanten vertellen hoe het traject met jou verlopen is en wat ze eraan gehad hebben
Overtuigen
Overtuigende teksten doen dat wat de naam al zegt: jouw lezer overtuigen van de noodzaak om met jou te werken. Waar je bij de adviserende teksten alleen laat zien wat jouw expertise is, ga je bij overtuigende teksten nog een stap verder en wil je dat jouw lezer niet alleen weet wat jij in huis hebt, maar ook ervan overtuigt wordt dat ze alleen bij jou het gewenste resultaat kunnen behalen.
- Reclameteksten voor jouw nieuwste traject
- Reviews van tevreden klanten
- Nieuwsbrief over het succes van voorgaande trajecten en uitleg waarom dit traject nóg beter wordt
Welk tekstdoel kies jij voor jouw volgende tekst?
Bedenk je dus goed voordat je gaat schrijven voor wie je dat doet, wie is je doelgroep, en wat je met jouw tekst wil bereiken. Je zult zien als je dat helder hebt, dat het schrijven van je teksten véél makkelijker gaat omdat je weet dat jouw lezer wilt informeren over jouw nieuwste aanbod, wilt activeren om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief of wilt inspireren om met jou aan de slag te gaan.
Is jouw schrijfspiratie nou helemaal op en vind je het zonde van je tijd om blogs te schrijven? Stuur me dan een berichtje, want ik help je heel graag – bepalen we samen het tekstdoel.